Jak zakodować kluczyk? Zazwyczaj kodowanie kluczyka polega na użyciu pilota klucza głównego lub wykonaniu określonej sekwencji ruchów na kluczyku umieszczonym w stacyjce. Procedura ta różni się jednak w zależności od marki, modelu i roku produkcji pojazdu. Sprawdź, jak to zrobić.
Jak samodzielnie zakodować kluczyk?
Kodowanie kluczyka nie zawsze wygląda tak samo. Sposób jego programowania w dużej mierze zależy od marki i modelu pojazdu. W wielu przypadkach wystarczy wykonać kilka prostych kroków, by nowy kluczyk zaczął działać prawidłowo.
Pierwszą propozycją jest zakodowanie kluczyka, poprzez wykorzystanie pilocika kluczyka głównego. W tym celu wciska się odpowiednie przyciski, które to umożliwią.
Innym rozwiązaniem, na które możecie postawić, jest konkretna sekwencja ruchów na kluczyku umieszczonym w stacyjce, wyznaczona do kodowania. Niestety te rozwiązania nie zawsze się sprawdzą, gdyż nie wszyscy producenci to umożliwiają.
Audi A4 B6
Jeśli posiadacie model Audi A4 B6 – lub inne Audi z podobnego okresu – spróbujcie umieścić kluczyk w stacyjce i przekręcić go do pozycji zapłonu. Następnie naciśnijcie i przytrzymajcie przycisk zamykania na pilocie przez około 3 sekundy. Potem kliknijcie przycisk otwierania również, przytrzymując przez kilka sekund.
Opel Astra H
Ten model często wymaga synchronizacji pilota z samochodem. Istnieje taka możliwość poprzez przekręcenie kluczyka w stacyjce i naciśnięcie odpowiedniego przycisku w pilocie. W przypadku transpondera zazwyczaj potrzebne jest już programowanie komputerowe.
Renault Clio III
Renault często korzysta z tzw. kart startowych. W przypadku Clio III synchronizacja karty z centralnym zamkiem może czasem działać samoczynnie. W tym celu odłączcie, a następnie ponownie podłączcie akumulator. Niestety zakodowanie nowej karty w tym przypadku zazwyczaj wymaga wizyty u specjalisty.
Najczęstsze problemy z zakodowaniem kluczyka
Jednym z najczęstszych problemów w tym zakresie jest brak zgodności kluczyka z systemem pojazdu. Nawet jeśli pasuje on fizycznie, to jego elektronika może być inna. Użytkownicy często próbują też zakodować klucze używane wcześniej w innym aucie, co bez specjalistycznego sprzętu bywa niemożliwe.
Często niezbędna jest obecność wszystkich działających kluczy podczas programowania. Pominięcie jednego z nich niekiedy skutkuje jego usunięciem z pamięci pojazdu. Kłopoty sprawia też stan techniczny tj. rozładowana bateria w kluczyku, uszkodzona stacyjka lub problemy z elektroniką auta.
W nowszych modelach dochodzą ograniczenia systemowe. Wówczas potrzebne może być specjalne oprogramowanie, sprawiając, że kodowanie bez pomocy fachowca staje się niemożliwe. Dorabianie kluczy samochodowych, to nie tylko pomoc w sytuacji, gdy zgubicie kluczyk i musicie dorobić nowy. W Serwisie Popowice możecie liczyć także na programowanie pilotów, czy też kodowanie immobilizerów.

FAQ: jak zakodować kluczyk?
Ile trwa kodowanie kluczyka?
Czas kodowania kluczyka zależy od sytuacji. Zapasowy klucz koduje się w około 20 minut. Jeśli jednak musi znajdować się blisko auta, proces może potrwać do 40 minut. W przypadku nowego klucza, szczególnie gdy brak jest oryginału, proces ten się wydłuża.
Ile kosztuje kodowanie kluczyka?
Za prosty klucz z immobilizerem i stałym grotem zapłacicie zwykle od 100 do 200 zł. Kluczyki składane, z chowanym grotem, są droższe i kosztują od 400 do nawet 800 zł.
Czy trzeba zakodować kluczyk po wymianie baterii?
Najczęściej, po wymianie baterii nie ma potrzeby kodowania kluczyka i działa on w taki sam sposób. W przypadku małego odsetku modeli samochodów programowanie elektroniki uznaje się za niezbędne.
Jak zaprogramować nowy pilot do samochodu?
- Odpiąć nadajnik bezprzewodowy od części obudowy z transponderem oraz bródką kluczyka.
- Do pojazdu podłączyć tester diagnostyczny.
- W testerze wprowadzić dane samochodu.
- Poczekać aż nastąpi programowanie, rozpoznanie sygnału oraz adaptacja kluczyka.
- W testerze diagnostycznym potwierdzić wprowadzone dane.